Horeca franchise

Je hebt ontzettend veel keuze als je een franchisezaak wilt beginnen. Met alleen al in Nederland zo’n 800 franchise formules. Afhankelijk van je kennis en interesse kies je een branche die bij je past. Denk aan dienstverlening, mode, food, horeca, non-food, wonen of zorg. Elke branche vereist een totaal ander profiel van jou als ondernemer. Stel je wilt een horeca franchise starten: Wat zijn je mogelijkheden en wat heb je nodig om een horeca franchise te starten?

Horeca franchise Nederland

Van alle circa 800 franchisegevers, is ongeveer 1 op de 8 een horecaformule. Je hebt dus keuze uit zo’n 100 formules. De laatste jaren zit horeca in de lift, door positieve financiële ontwikkelingen in de markt. De consument besteedt weer meer aan horeca uitgaven dan voorheen.

Foodtrend in horeca franchise formules: gezond en bewust

De horeca franchise formules onderscheiden zich onderling op verschillende punten. Een opvallend onderscheid is of een keten zich focust op fast food, vaak (maar niet altijd) zonder al te veel aandacht voor gezondheid en met de nadruk op snelle service en een aantrekkelijke prijs. Daartegenover staan steeds meer ketens die nadrukkelijk inspelen op de foodtrend waarin gezond en bewust consumeren centraal staat. Vooral jongere generaties willen 
dat hun voedselconsumptie geen onnodige schade toebrengt aan bijvoorbeeld wereld, milieu, mensen of dieren. De consument wil bijvoorbeeld kunnen controleren of het wel duurzaam geproduceerd is, waar het vandaan komt, of het gezond is en door wie het is gemaakt. We eten minder vlees, maar áls we dat doen, zijn we bereid om meer te betalen voor goede kwaliteit van een dier dat in onze ogen goed behandeld is. Betrouwbare keurmerken dragen bij aan het vertrouwen in een product.

Thematisering in horeca franchise concepten

Ook zijn er steeds meer horeca franchise formules die zich richten op één bepaald product of thema. Gespecialiseerde ketens richten zich bijvoorbeeld op koffie, brood, yoghurt en ijs, pizza’s, pannenkoeken of tortilla’s. Ook zijn er steeds meer nieuwe to go-concepten. Ook hierbij staat de gezond en bewust-trend vaak centraal.

Franchise fee horeca

Je kunt bij het kiezen van een franchise concept dus al nadenken welk type horeca het best bij je past. En misschien is er een bepaald product waarmee je extra affiniteit hebt. Verder is het natuurlijk van belang dat je het gefinancierd kunt krijgen. Elke formule vraagt een andere franchise fee. Dit is een jaarlijkse vergoeding die de franchisenemer aan de franchisegever betaalt. Vaak is dat een percentage van de omzet. Deze fee is onder andere bedoeld voor de landelijke marketing, inkoop en kassasystemen.

Start nu je eigen koffie franchise

Schrijf je in voor de Kaldi nieuwsbrief

Aanmelden