Koffiebar starten/openen

Je gaat je droom verwezenlijken: je eigen hippe koffiebar beginnen. Met goedgetrainde barista’s ga je de lekkerste koffiecreaties verkopen. Gezellig studie/werkplekje erbij en laat die klanten maar binnenstromen! Met een beetje enthousiasme en veel inzet kun je ver komen!

Voorbereiding openen eigen zaak

Voordat je begint met alles regelen voor je eigen zaak moet je je toch echt even verdiepen in mogelijke uitdagingen die je tegen kunt komen. Dat klinkt een beetje saai, maar een goede voorbereiding is het halve werk toch? Natuurlijk ben je super enthousiast en wil je meteen aan de slag, en die passie is ook belangrijk wanneer je een eigen bedrijf start. Maar door goed onderzoek te doen kun je toekomstige obstakels overwinnen. Je hoeft nu niet meteen met een heel ondernemingsplan te komen. We beginnen simpel met de belangrijkste stap: Wie is je doelgroep?

Doelgroep bepalen horeca onderneming

Wanneer je op zoek gaat naar een doelgroep wil je natuurlijk de grootste groep kiezen. Want hoe groter de doelgroep, hoe meer je kunt verkopen. Toch? Helaas is dit een veelgemaakte fout bij ondernemers. Wanneer je doelgroep te groot is kun je geen focus leggen op bepaalde personen en je dus niet onderscheiden. Wanneer je een doelgroep kiest die onderling veel gemeenschappelijke kenmerken hebben zal je zien dat je makkelijk je marketingactiviteiten op hen kunt afstemmen. Een simpel voorbeeld: je koffietent is kleurrijk met gezellige muziek en het is levendig binnen. Dit is natuurlijk supergezellig voor vriendinnen, stelletjes of groepen mensen die even gezellig een bakkie komen doen. Maar die hardwerkende student die nog even rustig zijn scriptie af wilt maken kan zich hier niet concentreren. Je moet dus kiezen op wie je de focus legt. Dit klinkt heel beperkt, maar op deze manier heb je gegarandeerd een beter resultaat!

Waaruit bestaat je assortiment?

Wanneer je je doelgroep hebt bepaald kun je je gaan richten op het assortiment. Natuurlijk wil je hier ook zo veel mogelijk aanbieden, maar hetzelfde geldt voor de doelgroep als voor het assortiment: zoek je focus. Wanneer je doelgroep graag koffie met een gebakje komt eten kun je wel soep aan gaan bieden, maar dit verkoopt dan niet. Om erachter te komen waar je doelgroep behoefte aan heeft moet je onderzoek verrichten. Praat met mensen uit je doelgroep en doe wat met hun suggesties! Het kan zo zijn dat dit niet aansluit bij jouw wensen. Maar als je iets verkoopt waar alleen jij enthousiast over bent verkoop je nog niks. Om te kijken welke producten goed aanslaan kun je zorgen voor een wisselend assortiment, producten die minder goed verkopen kun je wisselen met nieuwe ideeën die je opdoet. Ga ook eens kijken bij andere zaken waar je jouw doelgroep kunt vinden. Wat hebben die zaken wat jij niet hebt? Misschien ontbreekt er wel iets in die zaken, dat creëert weer kansen voor jou.

Waar komt je koffiebar

De locatie van een bedrijf is vaak van essentieel belang. Helaas zijn de beste plaatsen vaak ook de duurste. Zelf bij het bepalen van een locatie moet je denken aan je doelgroep. Wil je in de binnenstad dicht bij de winkeltjes zitten? Of ga je je richten op hippe jonge studenten en daarom dichtbij het station vestigen. En hoeveel ruimte ga je nodig hebben? Wil je een to-go zaakje worden, of kunnen gasten even lekker een uurtje bij jou rondhangen.

Ben je er klaar voor?

Als het goed is heb je nu een ruim concept voor hoe je koffiebar eruit gaat zien. Met een stevige basis kan je bedrijf succesvol worden. Nu zijn er uiteraard nog wat praktische zaken die je moet regelen voor het beginnen van je koffiebar. Ook in deze wat saaiere onderwerpen moet je je verdiepen. Zoals een KvK-nummer aanvragen, financiering opzetten, regelen van het betalingsverkeer etc. dit kan je misschien afschrikken maar het lijkt meestal ingewikkelder dan het is werkelijkheid is. Houd er wel rekening mee dat je om je droom waar te maken ook de minder leuke taken moet uitvoeren, en soms moet je hier erg veel tijd en energie insteken.

Nog steeds enthousiast? Ga dan aan de slag!


 

Kaldi zoekt ondernemers, bekijk de pagina: Franchisenemers gezocht

Start nu je eigen koffie franchise

Schrijf je in voor de Kaldi nieuwsbrief

Aanmelden