Lunchroom starten/openen

Je ziet het al helemaal voor je: een eigen hippe lunchtent. Lekkere luxe broodjes, verse sapjes, hip koffieapparaat… Gezellig hoekje voor de kinderen erbij; laat die goedverdienende ouders maar binnenstromen! Nu nog een flinke dosis lef en je bent er klaar voor, toch?

 

Voorbereiding starten eigen zaak

Gewoon in het diepe springen en maar zien welke uitdagingen je tegenkomt? Je kunt je toch maar beter eerst verdiepen. Niet spannend, wel verstandig. Weet waar je aan begint! Je bent enthousiast over je idee en je kunt bijna niet wachten om je lunchroom te starten. Dat is al een goed en passie is belangrijk voor een kansrijke start. Maar het is zeker ook aan te raden goed onderzoek te doen. En dat is niet meteen het schrijven van een enorm ondernemingsplan. Begin met de eerste en belangrijkste stap: wat willen jouw potentiële klanten? En om dat te weten, moet je eerst weten wie jouw doelgroep is.

Wat is de doelgroep van jouw horeca onderneming?

Het liefst wil je dat iedereen jouw zaak bezoekt: ouderen, zakenmensen, gezinnen, vriendengroepen, studenten. Want dan kun je het meest verkopen. Toch? Dit is een fout die veel ondernemers maken. Je kunt je niet op iedereen focussen. Want dan maak je geen keuzes en onderscheid je je niet van je concurrentie. Ook qua uitstraling en inrichting zul je niet in staat zijn alle doelgroepen in één keer aan te spreken. Maak dus een duidelijke keuze en wees zo specifiek mogelijk. Bijvoorbeeld: vrouw, moeder, hoogopgeleid, tussen 25 en 40 jaar, werkt in de financiële dienstverlening of overheid, woont in wijken X en Y in jouw stad. Dit lijkt veel te beperkt, maar het zorgt voor focus en zal tot resultaat hebben dat jouw zaak de uitstraling heeft die bij jouw doelgroep past.

Wat ga je aanbieden?

Praat met mensen uit de doelgroep die je bepaald hebt. Waar hebben zij behoefte aan? Sluit jouw idee aan bij hun wensen? Heel belangrijk en ontzettend lastig: staar je niet blind op het idee waar jij zo ontzettend enthousiast over bent! Uiteindelijk heeft het geen zin om iets alleen maar te doen omdat jij het leuk vindt, als je daarmee niets kunt verdienen. Richt je dus zo goed mogelijk op jouw doelgroep. Is er een voorbeeld van een zaak waar zij enthousiast over zijn? Waarom? Ga er eens naartoe om het zelf te ervaren. En wat kan er beter bij die zaken, wat ontbreekt er nog? Daar liggen voor jou misschien mooie kansen.

Waar ga je beginnen?

Niet alleen figuurlijk, maar ook in letterlijke zin een belangrijke vraag: locatie is vaak essentieel in de kans op succes. Hoe populairder een locatie, hoe duurder. Wat is voor jouw zaak, gezien jouw doelgroep, een praktische en slimme plek? Wil je dicht bij winkels zitten, bij een station of wellicht bij kantoorpanden? En hoeveel ruimte, qua vierkante meters, heb je nodig om jouw concept uit te kunnen voeren?

En dan kun je je eigen lunchroom openen?

Je hebt nu de belangrijkste uitgangspunten verzameld. De basis voor een succesvol bedrijf. Er komen ook nog heel wat praktische zaken kijken bij het starten van je lunchroom. Ook in de taaiere onderwerpen moet je je dan gaan verdiepen. Zoals het regelen van betalingsverkeer, KvK, Belastingdienst, financiering, bestemmingsplannen, omgevingsvergunning, milieuvoorschriften, exploitatievergunning en hygiënevoorschriften. Laat je daar vooral niet door afschrikken. Het lijkt vaak ingewikkelder dan het is. Maar het kost wel tijd en energie die je moet investeren voordat je je droom kunt waarmaken, dus hou daar rekening mee.

Wat houdt je nog tegen? Aan de slag!


 

Kaldi zoekt ondernemers, bekijk de pagina: Franchisenemers gezocht

Start nu je eigen koffie franchise

Schrijf je in voor de Kaldi nieuwsbrief

Aanmelden